سپس به قدرتطلبانی که برای رسیدن به حکومت، امّت اسلامی را اغفال کردند و به سکوت و انزوا کشاندند هشدار میدهد که:
فَدُونَکُمُوها فَاحْتَقِبُوها دَبِرَةَ الظّهْرِ «پس خلافت را بگیرید ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است»(1)
نَقِبَةَ الْخُفّ «و پای آن تاول کرده و سوراخ است».
باقِیَةَ الْعارِ «عار آن باقی است».
مَوْسُومَةً بَغَضَبِ اللّهِ «و نشان از غضب خدا دارد».
وَ شَنارِ الاَبَدِ «و ننگ ابدی».
مَوْصُولَةً بِنارِ اللّهِ الْمُوقَدَةِ الّتی تَطّلِعُ عَلَی الاَفْئِدَةِ «و هر که آن را بگیرد فردا به آتش فروزان خدا که بر قلبها احاطه مییابد، خواهد رسید».
فَبِعَیْنِ اللّهِ ما تَفْعَلُونَ «آنچه میکنید در برابر چشم خداست».
وَ سَیَعْلَمُ الّذینَ ظَلَمُوا اَیّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ «به همین زودی آنان که ستم کردند خواهند دانست که به کدام بازگشتگاهی باز خواهند گشت».
وَ اَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ «و من دختر آنکس هستم که شما را از در پیش بودن عذاب دردناک خبر داد».
فَاعْمَلُوا اِنّا عامِلُونَ، وَانْتَظِرُوا اِنّا مُنْتَظِرُونَ «پس شما هر چه خواهید بکنید و ما هم کار خود را میکنیم و شما منتظر بمانید که ما هم منتظر خواهیم ماند».
1) گروه اندکی در سقیفه جمع شده بودنداکثر مسلمانان و بسیاری از اصحاب و یاران رسول خدا (ص) در سقیفه حضور نداشتند و تنها گروهی اندک توطئه حساب شدهای را سازمان دادند- تاریخ طبری ج 4 ص 447- امام علی (ع) خطاب به ابابکر فرمود:فَانِ کُنْتَ بالشّوری مَلَکْتَ أمُورَهُمْ++فَکَیْفَ بِها وَالْمُشیروُنَ غَیّبُ(اگر تو ادّعا میکنی که با رأی شوری مردم خلافت را به دست گرفتی، این چه شورائی است که طرفهای مشورت و اکثر مردم مدینه غائب بودند؟) حکمت 190 نهجالبلاغه- خصائص الأئمّة ص 85: شریف رضی متوفای 406 هجری- کتاب التعجب ص 13: کراجکی متوفای 449 هجری- کتاب السقیفة: جوهری متوفای 393 هجری- تاریخ طبری ج 6 ص 263: طبری ص 310 هجری- بحارالانوار ج 8 ص 177: مجلسی متوفای 1110 هجریهمه مورخان این اعتراف را ثبت کردهاند که بسیاری از یاران ابابکر و خود عُمر اعتراف کردهاند که خلافت ابابکر یک امر ناگهانی و حساب نشده بود و استدلال میکردند که «از پیدایش فتنهها میترسیدیم بناچار خلافت ابابکر را بدون معیارهای تعیین رهبری پذیرفتهایم»این واقعیّت آنقدر روشن بود و مورد اعتراض، که ابابکر نیز اعتراف به ناگهانی بودن خلافت خود کرده بود1. انساب الأشراف ج 5 ص 5902. مسند احمد ج 1 ص 553. التمهید ص 1964. المصنف ج 5 ص 4455. صحیح بخاری ج 8 ص 26 و 2106. السیرة النبویّة ج 4 ص 2267. النهایة ج 3 ص 4668. تاریخ طبری ج 3 ص 2059. کامل ابن أثیر ج 2 ص 32710. تاج العروس ج 1 ص 56811. لسان العرب ج 2 ص 37112. تاریخ الخلفاء ص 6713. شرح نهجالبلاغه ج 2 ص 50. ابیالحدید14. الصواعق المحرقة ص 2115. طبقات ابن سعد ج 3 ص 34416. الفائق ج 3 ص 23017. سیره حلبی ج 3 ص 360 و 36318. تیسیر الوصول ج 2 ص 42 و 4419. ریاض النضرة ج 1 ص 16120. تاریخ ابن کثیر ج 5 ص 24621. الملل والنحل 1 ص 24با توجه به این رویداد تلخ و رسواست که امام علی (علیهالسلام) در بحث و گفتگو با مخالفان فرمود لَمْ تَکُنَ بَیْعَتُکُمْ إیایَ فَلْتَةً (بیعت شما مردم با من بیمطالعه و ناگهانی نبوده است)«نهجالبلاغه المعجم المفهرس خطبه 136/ 1»1. المعیار والموازنه ص 105. اسکافی متوفای 240 هجری2. نهجالسعادة ج 1 ص 1973. کتاب إرشاد ص 1424. کتاب نهایة ج 3 ص 4675. شرح ابیالحدید ج 8 ص 316. مروج الذهب ج 3 ص 157. مجمعالبحرین «مادّه نوی»8. اخبار الطوال ص 1419. بحارالانوار ج 32 ص 49.10. غررالحکم ج 5 ص 410.