جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رفاه ‏زدگان بی ‏تقوی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گروهی دیگر از مردم گرچه به ظاهر ایمان می‏آورند و ادعای اسلام دارند و برخی از فرائض و احکام اسلامی را انجام می‏دهند امّا اسلام و قرآن برای آنها اصالت ندارد، آنچه که برای آنها مهم است رفاه و آسایش است.

می‏خواهند زندگی کنند.

در رفاه باشند(1)

امنیت آنها در معرض خطری قرار نگیرد.

اگر در مسلمانی و انقلابی بودن به منافعشان می‏رسند طرفدار اسلام و انقلابند.

اما اگر روزی حرکت انقلاب و اسلام به سوی دفاع و جهاد، ایثارگری و شهادت‏طلبی سوق داده شود و خطری متوجه آنان گردد، و بنا شود از مال و جان و آسایش خود برای حفظ و نگهداری اسلام و قرآن بهره گیرند در جا زده و به انزوا و سکوت می‏گرایند.

این دسته از مردم دنیا زده و مال پرستند، و از هر فرصتی برای کسب منافعشان استفاده می‏کنند، اگر زمان و زمانه با آنها یار بود یاور انقلابند، امّا در روز حادثه مرد میدان و فدا شدن‏ها و ایثارگری‏ها نیستند و در برابر ضد انقلاب و یورش منافقین و شایعه‏پردازان ساکتند و می‏گویند:

به من چه! من چکار دارم!

من می‏خواهم زندگی کنم.

در رابطه با روان مضطرب و نفاق گونه‏شان حضرت اباعبداللّه (ع) فرمودند.

اَلنّاسُ عَبِیدُ الدّنیا وَالدِینُ لَعِقٌ عَلَی ألْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعایِشُهُمْ فَاِذا مُحِصُّوا بَالْبَلاءِ قَلّ الدّیانُونَ(2)

(مردم برده دنیایند و دین بازیچه زبان‏های آنان است پس آنگاه که با سختی‏ها و مشکلات آزمایش گردند دینداران واقعی اندکند).

این دسته از مردم به ظاهر مسلمان را می‏نگریم که در روز حادثه‏های سخت به طرف اسلام و رسول خدا نرفتند و آنگاه که دیدند اسلام دارد نیرومند می‏شود و خطری ندارد در جمع مسلمانان حاضر شدند اما در آغاز جنگ‏های سرنوشت‏ساز یا شرکت نکردند و یا پس از آغاز عملیّات و مشاهده خطر مرگ و سختی‏ها فرار کردند و گفتند (به ما چه. و چرا بمانیم و کشته شویم؟)(3)

حضرت زهرا (علیهاالسلام) در سخنرانی افشاگرانه خود این دسته از مردم را رو در رو در مسجد مدینه افشا می‏کند و نقش امام علی (ع) را در آن روزهای سخت اسلام بیان می‏دارد.

ابتداء نعمت وجود پیامبر گرامی اسلام را مطرح، و سپس ره‏آورد آن را تذکّر می‏دهد و فداکاری‏های امام علی (ع) را یک یک می‏شمارد و به

ساکت‏های رفاه‏زده و منفعت پرست خطاب می‏کند که:

شماها در آن روزگاران سخت حوادث، مثل الآن ساکت و خودپرست و آسایش‏طلب بودید.

هرگاه که آتش فتنه‏ها بالا می‏گرفت و خطر جنگ همه را تهدید می‏کرد، پیامبر (ص) برادرش امام علی (ع) را در کام خطرات و شعله‏های سوزان حوادث فرومی‏افکند.

(وَ قَذَفَ أخاهُ فی لَهَواتِها).

«و این شمشیر علی (ع) بود که همه شعله‏ها و فتنه‏های جنگ و خطرات را نابود می‏ساخت.»

(وُ یُخْمِدُ لَهَبها بِسَیْْفه)

«اما بسیاری از شما تظاهر کنندگان به اسلام، شرکت نمی‏کردید و در ناز و نعمت بودید».

وَ اَنْتُم فی رِفاهِیّةٍ مِنَ الْعیْشِ، وَادِعُونَ فاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبّصُونَ بِنا الدّوائرَ وَ تَتَوکَّفُونَ الأخْبارَ تَنْکُصُونَ عِنْدَ التّرالِ وَ تَفِرّوُنَ مِنَ القِتّال

«شما در برابر حوادث و مشکلات در خوشی زندگی می‏کردید، در امن و امان و نعمت‏ها بسر می‏بردید، و منتظر دگرگونی روزگار بودید و گوش به زنگ اخبار، هنگام کارزار عقب‏گرد و در هنگام جنگ فرار می‏کردید).


1) بسیاری از مورّخین اهل سنّت اعتراف کردند که ابابکر و عمر و عثمان و تعدادی از همراهان آنها در جنگ اُحد و خیبر فرار کردند و دست از مقاومت کشیدند و بجز علی (ع) و تعدادی اندک از یاران پیامبر (ص) کسی باقی نماند1. طبقات ج 3 ص 155: ابن سعد متوفای 230 هجری2. السیرة النبویّة ج 3 ص 58: ابن کثیر شافعی متوفای 774 هجری3. تاریخ الخمیس ج 1 ص 431:4. البدایة والنهایة ج 4 ص 29: ابن کثیر شافعی 774 هجری5. کنزالعمال ج 10 ص 268 و 269:6. حیاة الصحابة ج 1 ص 272:7. دلائل الصدق ج 2 ص 359:8. مستدرک الحاکم ج 3 ص 27: متوفای 258 هجری9. مجمع الزوائد ج 6 ص 112: هیثمی 807 هجری10. لباب الاداب ص 17911. حیاة محمّد (ص) ص 26512. ارشاد ص 50: شیخ مفید متوفای 413 هجری13. بحارالانوار ج 20 ص 84: مرحوم مجلسی متوفای 1110 هجری14. تفسیر فخر رازی ج 9 ص 67: فخر رازی متوفای 319 هجری15. الدرّ المنثور ج 2 ص 80: سیوطی شافعی متوفای 911 هجری16. شرح نهج‏البلاغه ج 15 ص 24: ابن ابی‏الحدید متوفای 656 هجری17. المغازی واقدی ج 2 ص 609 (و ممّن فرّ عُمر و عثمان): واقدی متوفای 249 هجری18. تفسیر القمّی ج 1 ص 114 و 115: علی بن ابراهیم متوفای 307 هجری19. تاریخ طبری ج 2 ص 203: طبری متوفای 310 هجری20. تاریخ الکامل ج 2 ص 158: ابن أثیر متوفای 606 هجری21. السیرة الحلبیّة ج 2 ص 227: حلبی شافعی متوفای 1044 هجریحضرت زهرا (علیهاالسلام) به این واقعیّت اشاره فرمود که«آن روزها آنگاه که امام علی (ع) در کام شعله‏ها و حوادث مصیبت‏بار فرومی‏رفت و با خون و آرزوی شهادت صف‏های گردنکشان عرب را می‏شکست شماها در رفاه و آسایش به سر می‏بُردید وَ اَنتُم فی رِفاهِیّةٍ مِنَ الَعْیش.».

2) تاریخ طبری ج 4 ص 31. و. ج 7 ص 300. و. مقتل خوارزمی ج 2 ص 5. و. تحف العقول ص 174. و. مثیر الأحزان ص 22. و. ابن عساکر ص 214. و. لهوف (زندگانی امام حسین (ع)) ص 69.

3) (در جنگ احد ابابکر و عمر و عثمان فرار کردند) سیره ابن هشام ج 2 ص 109. و. شرح ابی‏الحدید ج 15/ 23 تاریخ طبری ج 2 ص 66.