دشمن سعی میکند، با زنده کردن ارزش مادی و فشارهای اقتصادی، اهداف و ارزشهای معنوی انقلاب فراموش شود و مردم برای گرفتن امتیازات اقتصادی، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد سؤال قرار دهند.
و علیه ارزشهای آن بشورند.
تحصّن کنند.
کمکاری را مطرح سازند.
و چرخهای اقتصادی کشور را از حرکت بازدارند.
برای مقابله با این شیوه خطرناک باید همواره اهداف و ارزشهای اصیل انقلاب را تذکر داد و تبلیغ نمود که:
چرا قیام کردیم؟
و برای کدام ارزشها هزاران شهید دادیم؟
آیا انقلاب ما یک انقلاب مادّی بود؟
آیا برای مادیّات و رفاه بیشتر این همه جوانان فدا شدند و ایثار کردند؟
اگر برای ارزشهای معنوی، الهی برخواستهایم، چرا کمبودها و فشار اقتصادی را به رخ انقلاب میکشیم؟
و چرا در تداوم حرکت، دنیازدگی و جلوههای مادّی، ما را از انقلاب جدا نماید؟
بنابراین در برابر زنده کردن ارزشهای مادّی باید، روح شهادتطلبی، جهاد و مبارزه، گذشت و ایثارگری را زنده نمود تا با یادآوری ارزشهای معنوی انقلاب، دشمنان انقلاب مأیوس، و دوستان خود را دلگرم و آرمانطلب بسازیم.
در تاریخ صدور اسلام میبینیم که بسیاری را با وعدههای مادّی اغفال کردند، و با زنده کردن ارزشهای مادّی مردم را برای گرفتن حقوق و مزایا، ساکت نمودند و فدک را در تداوم همین سیاست غصب نمودند(1)
و به خط انزوا و بیتفاوتی کشاندند. تا آنجا که وقتی ابابکر در میان آن همه جمعیّت به دختر پیامبر اهانت نمود کسی اعتراض نکرد و تنها امّسلمه، خلیفه را سرزنش نمود که:
حقوق او را از دیوان بیتالمال حذف نمودند. تا دیگر امثال او نیز قدرت اعتراض نداشته باشند(2)
1) محاصره اقتصادیسران سقیفه و کودتاگران حاکم برای منزوی کردن امام علی (ع) و پراکنده نمودن مردم به این نتیجه رسیدند که اهلبیت (ع) را در یک محاصره اقتصادی قرار دهند، عُمر گفت:«اگر فدک را از فاطمه (علیهاالسلام) بگیریم و دست علی (ع) خالی باشد مردم به او روی نمیآورند» (قال عمر یا ابابکر. فامنع عن علیّ و أهلبیته الخمس والفیء و فدکا، فانّ شیعته اذا علموا ذلک ترکوا علیّا و أقبلوا الیک رغبة فی الدنیا) بحارالانوار ج 8 ص 104- صحیح بخاری ج 3 ص 38- طبقات ابن سعد ج 2 ص 86- مسند احمد ج 1 ص 4 تا 14- مسند احمد ج 2 ص 353- تاریخ طبری ج 6 ص 285- صحیح مسلم ج 2 ص 72 و ج 3 ص 153- بحارالانوار ج 8 ص 104- با اینکه ابوبکر سوگند که خورده بود در تقسیم بیتالمال طبق روش پیامبر (ص) عمل کند امّا حقوق مسلّم اهلبیت (ع) و فاطمه (علیهاالسلام) را نپرداخت.- نهجالحق ص 361- الجمع بین الصحیحین. حمیدی- شرح ابیالحدید ج 12 ص 53«همه نوشتند که در طول پیروزیهای گذشته رسول گرامی اسلام زمینها و باغات فراوانی را به مهاجرین و انصار بخشیده است» پس از نزول آیه و آتِ ذالقُربی حَقّهُ اسراء آیه 26 رسول گرامی اسلام (ص) حضرت زهرا (علیهاالسلام) را به حضور طلبید و فدک را به او بخشید1. حق الیقین ص 191. مجلسی2. تفسیر فرات ص 118: فرات الکوفی متوفای 300 هجری3. تفسیر نورالثقلین ج 3 ص 153: عروسی حویزی4. کشفالغمة ص 143: اربلی متوفای 689 هجری5. تفسیر علی بن ابراهیم ص 380: متوفای 307 هجری6. تفسیر مجمع البیان: طبرسی متوفای 548 هجری7. اصول کافی: مرحوم کلینی متوفای 328 هجری8. امالی صدوق مجلس 79 حدیث 5: صدوق متوفای 380 هجری9. تفسیر درّالمنثور ج 4 ص 177. سیوطی شافعی متوفای 911 هجری10. ینابیع المودّة ص 119: قندوزی متوفای 127 هجری11. شواهد التنزیل ج 443: حسکانی حنفی متوفای 504 هجری12. شرح نهجالبلاغه ج 16 ص 268: ابن ابیالحدید متوفای 656 هجری13. مجمع الزوائد ج 7 ص 49: هیثمی متوفای 807 هجری14. میزان الاعتدال ج 2 ص 228: ذهبی متوفای 748 هجری15. کنزالعمال ج 2 ص 158: متقی هندی16. دلائل الصدق ج 8 ص 38:17. معارج النبوة ج 1 ص 227.در این قسمت توجّه به برخی از واقعیتها ضرورت دارد:- اوّل: اعترافات بسیاری از تاریخنویسان شیعه و اهلسنّت پیرامون غصب فَدَک که توسط ابابکر انجام گرفت1. لسان العرب ابن المنظور2. مصباح المنیر الفیّومی3. مجمعالبحرین الطریحی4. فتوح البلدان ص 46 بلاذری متوفای 279 هجری5. معجم البلدان مادّه (فدک) و 46 یاقوت الحموی6. تاریخ طبری ج 3 ص 14 طبری متوفای 310 هجری7. الکامل فی التاریخ ج 3 ص 221 ابن الاثیر متوفای 606 هجری8. شرح ابیالحدید ج 16 ص 210 و 268. ابیالحدید متوفای 656 هجری9. الدرّالمنثور ج 5 ص 273: سیوطی شافعی متوفای 911 هجری10. الصواعق المحرقة ص 21: ابن حجر متوفای 852 هجری11. تفسیر الکبیر ج 29 ص 284. فخر الرازی متوفای 319 هجری12. شواهد التنزیل ج 1 ص 340. الحسکانی متوفی 504 هجری13. منتخب کنزالعمّال.14. مسند أحمد ج 1 ص 228 و 13: احمد بن حنبل متوفی 241 هجری15. ملل و نحل ج 1 ص 23. الشهرستانی16. مقدمه (فدک) ص 76. العلّامة القزوینی17. سیره حلبی ج 3 ص 362. حلبی شافعی متوفای 1044 هجری18. المواقف ص 402.19. کشفالغمّة ج 1 ص 476: إربلی متوفای 689 هجری20. سعد السعود ص 101- 102:21. الاحتجاج ج 1 ص 119- 123: الطبرسی متوفای 588 هجری22. اختصاص ص 183- 184. شیخ مفید (ره) متوفای 413 هجری23. النصّ والاجتهاد ص 100- 119. سید شرفالدین24. کنزالفوائد ص 361- 362. الکراجکی متوفای 449 هجری25. دلائل الصدق ج 3 ص 66- 71.26. شرح ابیالحدید ج 16 ص 286 و ج 14 ص 19027. الطرائف ص 248- 25128. تلخیص الشافی ج 3 ص 122- 124. شیخ طوسی متوفای 460 هجری29. الامام علی (ع) ص 560. احمد رحمانی همدانی30. الرسائل الشعر. شیخ طوسی متوفای 460 هجری31. تلخیص الشافی ج 2 ص 157. شیخ طوسی متوفای 460 هجری32. رسائل جاحظ ص 300: جاحظ متوفای 255 هجری33. الغدیر ج 7 ص 229. علّامه امینی34. بحارالانوار ج 8 ص 116. مرحوم مجلسی متوفای 1110 هجری35. صحیح البخاری ج 5 ص 177. محمد بن اسماعیل متوفای 256 هجری36. سنن ابوداود (باب صفایا رسولاللّه (ص). متوفای 275 هجری- دوم. غصب فدک آنچنان رسوائی به بار آورد که عمر آن را به فرزندان فاطمه (علیهاالسلام) برگرداند1- 37. صحیح بخاری (کتاب الجهاد والسیر) ج 5 ص 103: محمد بن اسماعیل متوفای 256 هجری2- 38. صحی مسلم (کتاب الجهاد والسیر) ص 11: مسلم بن حجّاج متوفای 261 هجری3- 39. سنن بیهقی ج 6 ص 343: یاقوت حموی4- 40. معجم البلدان ج 6 ص 343: یاقوت حموی5- 41. تفسیر ابن کثیر ج 4 ص 335: ابن کثیر شافعی متوفای 774 هجری6- 42. تاریخ ابن کثیر ج 5 ص 288: متوفای 774 هجری7- 43. تاج العروس ج 7 ص 166:سوم- عثمان مقداری را پس داد و بقیّه را تیول مروان بن حکم نمود فتح البلدان ج 1چهارم- معاویة ثلث فدک را پس داد و بقیه را تیول مروان بن حکم نمودپنجم- عمر بن عبدالعزیز فدک را تماماً به فرزندان فاطمه (علیهاالسلام) برگرداندششم- یزید بن عبدالملک فدک را غصب و در دست بنیمروان قرار دادهفتم- ابوالعبّاس سفّاح برگرداندهشتم-. ابوجعفر المنصور غصب کردنهم- مهدی بن منصور برگردانددهم- موسی بن مهدی و برادرانش فدک را غصب کردندیازدهم- مأمون در سنة 210 به فرزندان فاطمه (علیهاالسلام) برگرداند که دعبل در این رابطه نیکو سرود که:اَصبَحَ وَجِه الزّمان قد ضحکاًبرّد مأمون هاشمَ فَدَکاًدیوان دعبل ص 247دوازدهم- در زمان خلافت متوکل علی اللّه فدک را غصب کردند سند شماره 3 تا 12 در کتب زیر آمده1. فتوح البلدان ص 39- 41 ج 1: بلاذری متوفای 279 هجری2. تاریخ یعقوبی ج 3/ 48: احمد بن ابییعقوب متوفای 292 هجری3. عقدالفرید ج 2/ 323: ابن عبدربّه متوفای 328 هجری4. معجمالبلدان ج 6 ص 344:5. تاریخ ابن کثیر ج 9 ص 200: ابن کثیر شافعی متوفای 774 هجری.6. شرح ابن ابیالحدید ج 4 ص 103: متوفای 656 هجری7. تاریخ الخلفاء ص 154: سیوطی شافعی متوفای 911 هجری8. جمهرة رسائل العرب ج 3 ص 510:9. أعلام النساء ج 3 ص 1211:10. تاریخ ابوالفداء ج 1 ص 168:11. المعارف ص 8412. سنن بیهقی ج 6 ص 301: بیهقی متوفای 458 هجری13. عقدالفرید ج 5 ص 33: ابن عبدربّه متوفای 328 هجری14. الغدیر ج 8 ص 236: علّامه أمینی- سیزدهم. عُمر سند نوشته شده ابابکر را از دست فاطمه (علیهاالسلام) گرفت و پاره کرد1. اصول کافی (باب الفیء والانفال) حدیث 5:2. عیون الاخبار ص 2333. تفسیر عیّاشی ج 2 ص 2874. کشفالغمة ج 2 ص 1025. طرائف ص 2486. بحارالانوار ج 8 ص 1077. احتجاج ج 1 ص 1198. کشفالغمة ج 1 ص 4769. شرح ابیالحدید ج 16 ص 27410. سیره حلبی ج 3 ص 36211. اختصاص شیخ مفید12. بحارالانوار ج 43 ص 30213. الشافی ص 408. سید مرتضی14. تلخیص الشافی ج 3 ص 125.
2) چون امسلمة در مسجد از فاطمه (علیهاالسلام) دفاع نمود، و از مقام و ارزش دخت پیامبر صحبت کرد حدود یک سال حقوق او را از بیتالمال حذف کردند و نپرداختند1. دلائل الامامة ص 29: طبری متوفای 400 هجری2. درّالنظیم: یوسف بن حاتم3. بیتالاحزان ص 249: شیخ عباس قمّی4. وفاة الصدیقة ص 93: مرحوم مقرّم.