جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فاطمه و محاکمه شخصیت‏های ساکت و منحرف

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حضرت زهرا (علیهاالسلام) در مسجد رسول خدا در آغازین مراحل انحراف امّت اسلامی، با شخصیت‏های تطمیع شده و ساکت نگاهداشته سخن می‏گوید، و مغزهای خفته آنان را به بیداری و قضاوت آگاهانه فرامی‏خواند و سوابق درخشان گذشته‏شان را به رخ می‏کشد و می‏فرماید

یا مَعْشَرَ النّقیبَةِ؟ «ای انجمن نُقَباء و بازرسان!».

وَ اَعْضادَ الْمِلّةِ! «ای بازوان ملّت!».

وَ حَضَنَةَ الاِسلامِ! «ای حافظان اسلام!».

ما هذِهِ الغَمیزَةُ فی حَقّی؟! «این ضعف و غفلت در مورد حقّ من از چیست؟».

و در فراز دیگری شخصیّت‏های ساکت حاضر در مسجد را با عناوین برجسته‏ای مخاطب قرار می‏دهند و موقعیّت‏های مهم گذشته آنها را برمی‏شمارد که:

اَنْتُمْ- عِبادُاللّهِ- نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ «شما ای بندگان خدا پرچمداران امر و نهی اوئید».

و حَمَلَهُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ «و حاملان دین خدا و وحی او هستید».

وَ اُمَناءُ اللّهِ عَلی اَنْفُسِکُمْ «و امین‏های خدائید نسبت به خویشتن».

وَ بُلَغاؤهُ اِلَی الاُمَمِ «و مبلّغان اوئید به سوی امّت‏ها».

(از سخنان و کلمات حضرت زهرا (علیهاالسلام) پیداست که با آدم‏های معمولی و توده‏های مردم صحبت نمی‏کند. بلکه بزرگان و شخصیت‏های صاحب نفوذ را مخاطب قرار داده می‏فرماید: چرا راه انحراف را می‏پیمائید در صورتی رهبر حق و کتاب خدا در میان شماست:)

و آنگاه به ریشه‏های سکوت و انحراف و بی‏تفاوتی و ارتجاع فکری آنان اشاره می‏کند که فرمود:

فَلَمّا اخْتارَ اللّهُ لِنَبِیّهِ (ص) دارَ اَنبِیائهِ «تا آنکه خدا برای پیامبرش خانه انبیاء را برگزید».

وَ مَأوی اَصْفیائِه «و آرامگاه اصفیاء را».

ظَهَرَتْ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ «خار و خاشاک نفاق در شما ظاهر شد».

وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ «جامه دین کهنه شد».

وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ «سر دسته گمراهان به سخن درآمد».

وَ نَبَغَ خامِلُ الأقَلّینَ «تهیدست گمنامان نابغه شد».

وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ «نازپروردگان بی‏عرضه کبکشان به خواندن آمد».

فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ «در عرصه‏های خانه‏هایتان به قدم زدن درآمد».

وَ أطْلَعَ الشّیْطانُ رَأسَهُ مِنْ مَعْرَزِهِ «و شیطان سر خویش را از مخفی‏گاه خود بیرون آورد».

هاتِفاً بِکُمْ «ندایتان درداد».

فَاَلفاکُم لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ «دید که پاسخگوی دعوت او هستید».

وَ لِلْغِرّهِ فیهِ مُلاحِظینَ «و برای ملاحظه عزت فریبنده او آماده‏اید».

ثُمّ اسْتَنْهَضَکُم فَوَجَدَکُم خِفافاً «خواست که قیام نمائید و دید که شما راحت و سبک این کار را می‏کنید».

وَ اَحْمَشَکُم فَألْفاکُمْ غِضاباً «گرم و داغتان کرد و غضبناکتان و دید که آتشینید».

فَوَسَمْتُم غَیْرَ اِبِلِکُم «پس داغ و نشان زدید بر غیر شترتان».

وَ أوْرَدْتُم غَیْرَ شِرْبکُم «و بر آبی که سهم شما نبود وارد شدید».

هذا وَالْعَهْدُ قَریبٌ «در حالی که از عهد و قرار چیزی نگذشته بود».

وَالْکَلْمُ رَحیبٌ «و موضع شکاف زخم هنوز خیلی وسیع بود».

وَالْجُرْحُ لَمّا یَنْدَمِلْ «دهن زخم هنوز به هم نیامده بود».

وَالرّسُولُ لَمّا یُقْبَرْ «و پیغمبر هنوز به قبر سپرده نشده بود».

اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ «برای عمل خود بهانه آوردید که از فتنه می‏ترسیدیم».

ألا: فِی الفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ اِنّ جَهَنّمَ لَمُحطیَةٌ بِالْکافِرینَ «ولی به راستی که در فتنه افتادید و راستی که جهنم محیط بر کافران است».

فَهَیْهاتَ مِنْکُم! «خیلی دور بود این پیش افتادگی از شما».

وَ کَیْفَ بِکُمْ؟ «و چطور این کار را کردید؟».

وَ أنّی تُؤفَکُونَ «به کجا روی می‏آورید».

وَ کِتابُ اللّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ «در حالی که کتاب خدا در میان دست و پای شماست».

اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ «مطالبش هویداست».

وَ اَحْکامُهُ زاهِرَةٌ «و احکامش درخشان است».

وَ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ «پرچم‏های آن نور چشمان را می‏رباید».

وَ زَواجِرُهُ لائحَةٌ «و زواجر و نواهی آن دمبدم به چشم می‏آید و درخشان است».

وَ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ «و اوامرش واضح است».

وَ قَدْ خَلّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُم «ولی آن را پشت سر انداخته‏اید».

أرْغبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟ «آیا بی‏رغبتی به آن را می‏طلبید»(1)

أمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ «یا حاکمی را به غیر او به حکمیّت می‏طلبید».

بِئسَ لِلظّالمینَ بَدَلاً «بد بَدَلی است برای ظالمان، حکم مخالف قرآن».

«وَ مَنْ یَبْتَغ غَیْرَ الاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یَقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ «و هر کس غیر از اسلام دینی را طلب کن از او نپذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود»(1)

در اینجا دردمندانه خطاب به حضرت زهرا (علیهاالسلام) باید گفت:

قدر تو یا فاطمه نشناختند++

بر حرم حرمت تو تاختند

اهل سقیفه شرر انگیختند++

طرح ستم بهر شما ریختند


1) فرازهای یاد شده از خطبه حضرت زهرا (علیهاالسلام) در مسجد مدینه می‏باشد».