جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کیفیت شکل‏گیری نقشه‏ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مشکل حرکت پنهانی سران سقیفه این بود که نمی‏توانستند اهداف سیاسی خود را به گونه‏ای روشن برای عموم جامعه مطرح نمایند.

در نتیجه، حرکت پنهان آنها نمی‏توانست به گونه‏ای دلخواه گسترش پیدا کند و تحقق یابد.

و همواره در برنامه‏ریزی‏های پنهانی از خود می‏پرسند:

چگونه و از کجا باید آغاز کرد؟

آیا از مردم آغاز کنیم؟

یا به سراغ جامعه برویم؟ این کار ممکن نیست.

آیا از رسول خدا شروع کنیم؟ امری محال است.

تمام نقشه‏ها و طرح‏ها با علم غیب و آینده‏نگری رسول خدا و پیک وحی افشاء می‏گردد و مردم نیز تحریک می‏شوند.

آیا علیه دین اسلام برخیزیم؟

و تحلیل می‏کردند که با وجود مردم بیدار و نظارت رهبری نمی‏شود در اسلام نفوذ کرد و آن را از اعتبار انداخت.

آیا خودسازی کنند و شرائط و ویژگی‏های رهبر در حکومت اسلامی را به دست آورند؟ این نیز محال بود.

– سابقه بت‏پرستی نداشتن.

– و معصوم بودن.

– و آگاهی به علم غیب که در اختیارشان نبود.

از این رو سیاست صبر و انتظار در پیش گرفتند که تا رسول خدا زنده می‏باشند اقداماتی صورت نگیرد.

پس از رسول خدا (ص) «سیاست مذهب علیه مذهب» را اعمال کردند و با:

– تظاهر به دین.

– و پاسداری از قرآن.

– و شعار «حسبنا کتاب اللّه» آرام آرام مردم را اغفال کرده ابتداء از اسلام و قرآن آغاز نمودند و پاسداران واقعی دین را منزوی کردند، وقتی اسلام بدون عترت و پاسداران واقعی مطرح شد راه‏های نفوذی فراوانی به دست آوردند.

– اظهار نظرهای شخصی.

– و تفسیر به رأی.

تغییر احکام الهی با تفسیرهای دروغین، یکباره بر مردم باریدن گرفت.

به بهانه یک حدیث جعلی که انبیاء ارث نمی‏گذارند(1) فدک را غصب کردند و اهل‏بیت (ع) را در محاصره اقتصادی قرار دادند.

و با مطرح کردن آیه: اَطیعُواللّهَ وَ اَطِیعُوالرّسُولَ وَ اوُلوُ الاَمْرِ مِنْکُم(2) همه را به اطاعت از خود فراخواندند و گفتند:

هر کس بیعت نکند این آیه را انکار کرده است.

و منکر آیات قرآن مشرک است و قتل و اهانت و شلاق زدن او رواست.

و با خواندن آیه زکوة، مالک بن نویره، آن بزرگ صحابی رسول خدا را که به آنها زکوة نمی‏داد و سران سقیفه را غاصب می‏دانست گردن زدند.

و برای اولین بار سر او و 12 فرزندش را در مدینه گرداندند(3)

ده‏ها و صدها برداشت‏ها و فتوی‏ها، و امر و نهی دروغین دیگر، که همه با نام اسلام و قرآن برای مردم ترویج می‏گشت، افکار عمومی را به انحراف می‏کشاندند.

گفتند تنها مانع حکومتشان اسلام ناب محمدی با پاسداران همیشه در پیکار آن، اهل‏بیت (ع) است پس اگر:

اهل‏بیت (ع) منزوی شوند.

و حدیث ثقلین انکار گردد.

و عترت با شعار حسبنا کتاب اللّه کنار زده شوند.

دیگر راه‏های نفوذ در اسلام و مسلمین باز خواهد بود.

سران سقیفه به این نتیجه رسیدند که برای استقرار حکومتشان باید:

الف- اسلام را از محتوا تهی کرد.

ب- سیاست مذهب علیه مذهب ضروری است.

ج- با سیاست نفوذ و ضربه می‏توان موفق شد.

د- باید شرائط الهی حکومت و رهبری را انکار کرد (مانند: عصمت، علم غیب، انتخاب الهی).

ه- باید پاسداران واقعی اسلام (عترت) را منزوی نمود.

و- باید اجازه داد هر کسی بتواند در اسلام و قرآن اظهار نظر کند.

پس از رسول گرامی اسلام با کودتای نظامی و اعمال خشونت و فشار

سر نیزه‏ها حکومت و قدرت را به دست گرفته و آنگاه با شیوه‏های استحماری، انواع انحرافات و بیماریهای روانی و روحی را در دل و جان فرد فرد جامعه اسلامی پراکندند تا اندک اندک از اصول و مبانی اصیل اسلامی فاصله گرفته و دوباره به جاهلیت نخستین راه یابند که حضرت فاطمه (علیهاالسلام) به برخی از آنها اشاره می‏فرمایند:

1- سرگردانی و اضطراب (فَانّی حِرْتُم بَعَد الْبَیان).

2- نفاق و دوروئی (ظَهَرَتْ فَیکُمْ حَسَکَةُ النِّفاق).

3- سکوت و بی‏تفاوتی (اَلا تُقاتِلُونَ قَوَماً نَکَثُوا اِیمانَهُم).

4- پیمان‏شکنی (وَ نَکَصْتُم بَعَدَ الْاِقْدام).

5- از دست دادن ایمان (وَ أشْرَکْتُم بَعْدَ الْاِیمان).

6- ترک جهاد و مبارزه (تَفِرّوُنَ مِنَ الْقِتال).

7- ترس و زبونی (فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَد)(4)

8- تنبلی و تن‏آسائی «رفاه‏زدگی» (وَ اَنْتُم فی رِفاهِیّةٍ مِنَ الْعَیْشِ).

9- ترک حمایت از رهبر معصوم «و انزوای رهبری» (وَ مَا الّذی نَقَمُوا مِن اَبیَ‏الْحَسَن).

10- از دست دادن روح شهادت‏طلبی (ما هذِهِ الْغَمِیزَةَ فی حَقِّی).

11- روی آوردن به شرک و کفر (وَ اَشْرَکْتُم بَعْدَ الاَیمان).

12- بی‏وفائی (اَفَحُکْمَ الْجاهِلِیّةِ یَبْغُون؟).


1) همه مورخین اعتراف کردند که حدیث جعلی یاد شده تنها با شهادت عمر و عائشه، مطرح و سندیت پیدا کرد1. سیرة الائمة ص 1302. کنزالفوائد ص 361. کراجکی3. کف الغمة ج 1 ص 478.

2) آیه 59 سوره نساء.

3) تاریخ ابن عساکر 7/ 30. و. الاصابه 2/ 209 الاشتقاق ص 149. و. سیره ابن هشام ج 4 ص 54. و. تاریخ الردة ص 47 الفتوح ج 1 ص 23. و. المصنف ج 5 ص 212. و. الایضاح ص 73- 72.

4) فرازهائی از خطبه حضرت زهرا (علیهاالسلام) در جمع زنان مهاجر و انصار و بقیه فرازها از خطبه مسجد مدینه است.