جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فدک، حق الهی فاطمه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پس از استقرار حکومت کودتائی سقیفه، ابوبکر، بر اساس مشورت با صاحب نظران خود، فدک را که رسول خدا صلی الله علیه و آله در دوران زندگانی خود به امر الهی به فاطمه علیهاالسلام بخشیده بود، غصب و کارگران آن حضرت را بیرون کرده و آن مزرعه را در اختیار خود گرفت.

حضرت زهرا علیهاالسلام برای اثبات حقانیت خویش چنین فرمود:

حدیث 142

قالت: اما فدک فان الله عزوجل انزل علی نبیه قرآنا یامر فیه باتیان حقی قال الله تعالی

«فآت ذاالقربی حقه»

فکنت انا و ولدی اقرب الخلائق الی رسول الله صلی الله علیه و آله فنحلنی و ولدی فدکا

فلما تلا علیه جبرئیل علیه‏السلام «و المسکین و ابن السبیل». فقال رسول الله صلی الله علیه و آله:

الیتامی: الذین یاتمون بالله و برسوله و بذی القربی

و المساکین: الذین اسکنوا معهم فی الدنیا و الاخرة

و ابن السبیل: الذی یسلک مسلکهم

قال عمر: فاذا الخمس و الفی‏ء کله لکم و لموالیکم؟

فقالت: اما فدک، فاوجبها الله لی و لولدی دون موالینا و شیعتنا

و اما الخمس فقسمه الله لنا و لموالینا و اشیاعنا کما یقرا فی کتاب الله.

قال: فما لسائر المهاجرین و الانصار و التابعین؟

قالت: ان کانوا موالینا و من اشیاعنا فلهم الصدقات التی قسمها الله و اوجبها فی کتابه

فان عز و جل رضی بذلک و رسوله رضی به

قسم علی الموالاة و المتابعة لا علی المعاداة و المخالفة، و من عادانا فقد عادی الله و من خالفنا فقد خالف الله و من خالف الله فقد استوجب من الله العذاب الالیم و العقاب الشدید فی الدنیا و الاخرة

قال: هاتی بینة یا بنت محمد علی ما تدعین.

قالت: قد صدقتم جابر بن عبدالله و جریر بن عبدالله، لم تسالوهما البینة، و بینتی فی کتاب الله

(اما درباره‏ی فدک، همانا خداوند بزرگ قرآن را بر پیامبرش نازل فرمود، و در آن امر کرد که حق من داده شود.

«آت ذالقربی حقه».

چون من و فرزندانم نزدیکترین مردم به پیامبر صلی الله علیه و آله بودیم. رسول خدا فدک را به من و فرزندانم اعطا فرمود و آن گاه که حضرت جبرئیل آیه‏ی «درماندگان و مسافران»(1) را بر پیامبر اسلام تلاوت کرد، پدرم فرمود:

«یتیمان و مساکین» کسانی هستند که در سایه سار بارگاه الهی دست بر دامان پیامبر خدا و خاندانش دارند و با فاطمه و فرزندان او زندگی می‏کنند در دنیا و آخرت، و «ابن السبیل» آنهایند که را اهل بیت علیهم‏السلام را می‏روند)

عمر (با حالت اعتراض) گفت:

پس خمس و غنائم جنگی و اموال عمومی کشور همه مال شما و پیروان شماست؟!

پاسخ داد:

(اما باغهای فدک، خداوند در قرآن (بخشیدن) آن را به من و فرزندانم واجب کرده است، غیر از پیروان و شیعیان ما. اما خمس را خداوند برای ما و عموم پیروان و شیعیان ما تقسیم فرموده است، همان گونه که در قرآن خوانده می‏شود)

(عمر) دیگر بار پرسید: پس سهم دیگر مهاجرین و انصار و تابعین چیست؟

فاطمه علیهاالسلام توضیح داد:

(آنها اگر پیروان و شیعیان ما باشند، از صدقات مشخص شده در کتاب خدا بهره‏مند می‏باشند. خداوند بزرگ و پیامبرش به این گونه تقسیم اموال عمومی رضایت داده‏اند که میزان بهره بردن از اموال عمومی، دوستی و اطاعت از خدا و اهل بیت علیهم‏السلام است نه دشمنی و مخالفت، و (آگاه باشید) هر کس با ما دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است. هر کس با ما مخالفت کند با خدا مخالفت کرده است و آن کس که با خدا دشمنی و مخالفت کند، عذاب دردناک و مجازات شدید از ناحیه‏ی خداوند در دنیا و آخرت بر او واجب می‏گردد.)

عمر (خود را به بیراهه زده، پس از شنیدن اینهمه آیات و استدلالهای روشن قرآنی) گفت: ای دختر محمد! برای ادعای خود دلیل و مدرک بیاور!

حضرت فاطمه علیهاالسلام جواب داد:

(شما جابر بن عبدالله و جریر بن عبدالله را قبول دارید و سخن آنان را تصدیق می‏کنید و از آنها دلیل و مدرک نمی‏خواهید «هر چه خواستند و گفتند و پذیرفتید و به آنها دادید» (چه شده است که از من دلیل و بینه می‏طلبید؟) مدرک من در قرآن است.)(2)


1) آیه 177 بقره.

2) بحارالانوار ج 8 ص 105 و مستدرک الوسائل ج 7 ص 291 و کشکول ص 203.