جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطبه دوم: سخنرانی در جمع زنان مهاجر و انصار

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در روزهای سخت بیماری فاطمه‏ی علیهاالسلام، زنان مهاجرین و انصار به عیادتش رفتند و عرض کردند، ای دختر پیغمبر، چگونه صبح کردی، با بیماری چه می‏کنی؟

حضرت زهرا علیهاالسلام پس از حمد خدا و درود بر پدرش فرمود:

حدیث 58

1- توبیخ الناس علی الانقلاب الرجعی

قالت: اصبحت و الله عائفة لدنیا کن، قالیة لرجالکن، لفظتهم بعد ان عجمتهم و شنئتهم بعد ان سبرتهم

فقبحا لفلول الحد و اللعب بعد الجد و قرع الصفاة و صدع القناة و خطل الاراء و زلل الاهواء:

و بئس ما قدمت لهم انفسهم ان سخط الله علیهم و فی العذاب هم خالدون(1)

لا جرم لقد قلدتهم ربقتها و حملتهم اوقتها و شننت علیهم غاراتها، فجدعا و عقرا و بعدا للقوم الظالمین.

2- اسباب مظلومیة امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام

و یحهم انی زعزعوها عن رواسی الرسالة و قواعد النبوة و الدلالة و مهبط الروح الامین و الطبین بامور الدنیا و الدین؟

الا ذلک هو الخسران المبین!

و ما الذی نقموا من ابی الحسن؟

نقموا منه و الله نکیر سیفه و قلة مبالاته لحتفه و شدة و طاته و نکال وقعته و تنمره فی ذات الله.

3- خصائص حکومة الامام علی علیه‏السلام

و تالله لو مالوا عن المحجة اللائحة و تکافوا عن زمام نبذه الیه رسول الله و زالوا عن قبول الحجة الواضحة

ترجمه خطبه‏ی دوم

1- نکوهش مردم از سیر ارتجاعی

صبح کردم در حالی که بخدا سوگند دنیای شما را دوست نمی‏دارم و از مردان شما خشمناک و بیزارم، درون و بیرونشان را آزمودم و نامشان را از دهان خویش بدور افکندم، از آن چه کرده‏اند، ناخشنودم

چه زشت است کندی شمشیرها

و سستی و بازیچه بودن مردانتان پس از آنهمه تلاش و کوشش‏ها چه زشت است سر بر سنگ خارا زدن، و شکاف برداشتن نیزه‏ها و فساد آراء و اندیشه‏ها و انحراف آرمان و انگیزه‏ها

(برای خویشتن چه بد ذخیره‏هائی تدارک دیدند و پیش فرستادند که خداوند بر آنان خشم می‏گیرد و در عذاب الهی جاودانه خواهند بود).

زیرا بدون تردید مسئولیت سنگین عهد و پیمان الهی در گردنشان همواره سنگینی خواهد نمود ناچار کار را بدانها واگذار و ننگ عدالت کشی را برایشان بار کردم

نفرین بر این مکاران، و دور از رحمت حق باشند ستمکاران.

2- علل مظلومیت امام علی علیه‏السلام

وای بر آنان! چرا نگذاشتند حق در مرکز خود قرار یابد؟ و خلافت بر پایه‏های نبوت استوار ماند؟ (از خانه‏ای که جبرئیل در آن فرود می‏آمد به خانه دیگر بردند.

و حق را از دست علی، که عالم به امور دین و دنیاست گرفتند)

(بدانید که این زیانی بزرگ و آشکار است).

چه باعث شد که با علی علیه‏السلام کینه توزی نمایند و انتقام گیرند؟

چون سوزش تیغ او را چشیدند و پایداری او را دیدند که نسبت به مرگ بی‏اعتنا بود

دیدند که چگونه بر آنان می‏تازد و با دشمنان خدا نمی‏سازد و آنان را عقوبت می‏کند و خشم علی علیه‏السلام در راه (رضای) خداست

3- ویژگیهای حکومت امام علی علیه‏السلام

بخدا سوگند، اگر پای در میان می‏نهادند، و علی علیه‏السلام را بر کاری که پیغمبر صلی الله علیه و آله به عهده او نهاد می‏گذاردند

لردهم الیها و حملهم علیها و لساربهم سیرا سجحا، لا یکلم خشاشة و لا یکل

سائره و لا یمل راکبه و لاوردهم منهلا نمیرا صافیا رویا، تطفح ضفتاه و لا یترنق جانباه، و لاصدرهم بطانا

و نصح لهم سرا و اعلانا، و لم یکن یحلی من الغنی بطائل و لا یحظی من الدنیا بنائل غیر ری الناهل و شبعة الکافل، و لبان لهم الزاهد من الراغب و الصادق من الکاذب

«و لو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض و لکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون».(2) «و الذین ظلموا من هؤلاء سیصیبهم سیئات ما کسبوا و ما هم بمعجزین».(3)

4- توبیخ المهاجرین و الانصار علی انحرافهم

الا هلم فاستمع و ما عشت اراک الدهر عجبا!

و ان تعجب فعجب قولهم!(4)

لیت شعری الی ای سناد استندوا؟ و علی ای عماد اعتمدوا؟ و بای عروة تمسکوا؟ و علی ایة ذریة اقدموا و احتنکوا؟:

لبئس المولی و لبئس العشیر (و بئس للظالمین بدلا)(5)

استبدلوا و الله الذنابی بالقوادم و العجز بالکاهل، فرغما لمعاطس قوم

آسان ایشان را به راه راست می‏برد، و حق هر یک را به او می‏سپرد چنان که کسی زیانی نبیند و هر کس میوه‏ی آنچه کشته است، بچیند

این شتر را سالم به مقصد می‏رساند و حرکتش برای کسی رنج آور نبود

تشنگان عدالت را از چشمه‏ی سرشار و زلال حقیقت سیراب می‏کرد «چشمه‏ای که آب زلال آن فواره زنان از هر طرفی جاری است» که هرگز رنگ کدورت نپذیرد و همواره سیراب بوده رنج تشنگی نبینند

علی علیه‏السلام همواره در پنهان و آشکار نصیحت کننده‏ی مردم بود

و اگر بخلافت می‏رسید از اموال بیت‏المال برای خود ذخیره نمی‏نمود و از ثروت دنیا جز باندازه نیاز برداشت نمی‏کرد، باندازه آب اندکی که عطش را فرو نشاند و طعام مختصری که رفع گرسنگی نماید

در آن هنگام زاهد از حریص به دنیا و راستگو از دروغگو باز شناسانده می‏شد

(اگر مردم چنین می‏کردند، ایمان آورده و تقوی پیشه شده، حق را به امام واقعی می‏سپردند درهای رحمت از آسمان و زمین بروی آنان می‏گشود. اما دروغ گفتند و بزودی خدا به کیفر آنچه کردند آنان را عذاب خواهد فرمود)

4- نکوهش از انحراف مهاجرین و انصار

اکنون بیائید و بشنوید!:

شگفتا! روزگار چه شگفتی‏ها در پس پرده دارد و چه بازیچه‏ها یکی از پس دیگری بیرون می‏آورد.

(اگر تعجب نمائی! پس گفته‏های آنان تعجب‏آور است).

راستی مردان شما چرا چنین کردند؟ ای کاش می‏دانستم به چه پناهگاهی تکیه داده‏اند؟

و کدام ستون استوار را انتخاب نمودند؟ و به کدامین ریسمان چنگ زدند؟ و بر کدام فرزند و خاندانی پیشی گرفتند و غلبه نمودند؟

شگفتا!

(چه دوستان دروغین و سرپرستان نااهلی را انتخاب کردند! و چه زشت است سرانجام ستمکاران که جایگزین بدی برگزیدند)

سر را گذاشته به دم چسبیدند، پی عامی رفتند و از عالم نپرسیدند!

یحسبون انهم یحسنون صنعا: الا انهم هم المفسدون و لکن لا یشعرون(6)

و یحهم:

افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع ام من لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون؟(7)

5- التحذیر من المستقبل الدامی

اما لعمری لقد لقحت فنظرة ریثما تنتج ثم احتلبوا مل‏ء القعب دما عبیطا و ذعافا مبیدا

هنا لک یخسر المبطلون و یعرف التالون غب ما اسس الاولون

ثم طیبوا عن دنیاکم انفسا و اطمانوا للفتنة جاشا، و ابشروا بسیف صارم و سطوة معتد غاشم و هرج شامل و استبداد من الظالمین

یدع فیئکم زهیدا و جمعکم حصیدا. فیا حسرة لکم و انی بکم و قد:

عمیت علیکم انلزمکموها و انتم لها کارهون(8)

(نفرین بر مردمی نادان که تبهکارند و تبهکاری خود را نیکوکاری می‏پندارند. بدانید که آنان فاسدند و بفساد خویش آگاهی ندارند).

وای بر آنان!

(آیا آن که مردم را به راه راست می‏خواند، سزاوار پیروی است یا آن که خود، راه را نمی‏داند؟ در این باره چگونه داوری می‏کنید؟)

5- هشدار از آینده‏ای خونین

اما بجان خودم سوگند. نطفه‏ی فساد بسته شد. باید انتظار کشید تا کی مرض فساد پیکر جامعه اسلامی را از پای در آورد

پس از این از پستان شتر بجای شیر، خون بدوشید و زهری که به سرعت هلاک کننده است

(اینجاست که روندگان راه باطل زیان کننده‏اند).

و مسلمانان آینده خواهند دانست که سرانجام اعمال مسلمانان صدر اسلام چه بوده است؟

از این پس، قلب‏های خود را از بروز آشوبها مطمئن نمایید.

بشارت باد شما را به شمشیرهای کشیده و حمله‏ها و تهاجمات پی در پی، و بهم ریخته شدن امور اجتماعی مسلمانان و استبداد و دیکتاتوری ستمگران آنها که غنائم و حقوق شما را اندک

پرداخت می‏کنند

و جمع شما را با شمشیرهای خود درو می‏نمایند

پس حسرت و اندوه بر شما! کارتان بکجا خواهد انجامید؟

(دریغا! که دیده‏ی حقیقت بین ندارید، بر ما هم تاوانی نیست و نمی‏توانیم شما را به کاری که کراهت دارید! الزام کنیم).(9)


1) مائدة 80.

2) اعراف 96.

3) زمر 51.

4) رعد 5.

5) کهف 50.

6) بقره آیه 12 و 104 کهف.

7) یونس 35.

8) سوره‏ی هود آیه 28.

9) کتاب معانی الاخبار و احتجاج ج 1 ص 108 و امالی ج 1 ص 384.