جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سخنان جسورانه‏ی ابوبکر بعد از خطبه‏ی فاطمه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دانشمند معروف اهل تسنّن ابن ابی‏الحدید در راستای اخبار فدک، از کتاب «السّقیفه» تألیف احمد بن عبدالعزیز جوهری (یکی از علمای اهل تسنّن) نقل می‏کند: وقتی که ابوبکر خطبه‏ی فاطمه (س) را پیرامون، فدک شنید، سخنان فاطمه (س) برای او بسیار سنگین و رنج‏آور گردید، و در حضور جمعیّت، بالای منبر رفت و گفت:

«ای مردم!» این چه وضعی است؟ شما چرا به هر سخنی گوش فرامی‏دهید، این آرزوها در عهد رسول خدا (ص) در کجا بود؟ آگاه باشید، هر کسی در این مورد (فدک) چیزی از رسول خدا (ص) شنیده بیان کند و هر که حضور داشت، سخن بگوید اِنَّما هُوَ ثَعالَةٌ شَهِیدَةٌ ذَنَبُهُ (از ترجمه این جمله رکیک، پوزش می‏طلبم) او فتنه‏انگیزی می‏کند، او کسی است که می‏گوید به حالت اوّل (هرج و مرج) برگردیم پس از آنکه پیر شده

است، از افراد ضعیف کمک می‏طلبد، و زنان را به یاری خود دعوت می‏کند، همچون زن معروف «اُمّ‏طَحَّال» است که دوست‏ترین خویش آن زن کسی است که دامن آلوده داشته باشد!!، آگاه باشید اگر بخواهم می‏گویم و اگر بگویم، روشن سازم، ولی اکنون راه خاموشی را پیش گرفته‏ام!!

سپس ابوبکر به انصار رو کرد و گفت: ای گروه انصار! سخنان دیوانگان شما را شنیدم با اینکه به پیوند با پیامبر (ص) سزاوارترین، زیرا پیامبر (ص) به میان شما آمد شما به او پناه دادید و او را یاری نمودید، آگاه باشید، من زبان و دستم را به سوی کسی که این مقام را شایسته ما نمی‏بیند دراز نمی‏کنم.

سپس از منبر پائین آمد، و فاطمه (س) به خانه‏ی خود بازگشت.(1)

ابن ابی‏الحدید می‏گوید: من این گفتار (جسورانه) ابوبکر را برای نقیب، یحیی بن ابی‏زید بصری، خواندم و گفتم: ابوبکر در این گفتار به چه کسی اشاره می‏کند؟ و منظورش کیست؟

گفت: بلکه تصریح می‏کند.

گفتم: اگر تصریح می‏کرد، از تو سؤال نمی‏کردم.

نقیب خندید و گفت: منظورش علی بن ابیطالب (ع) است.

گفتم: همه‏ی این سخنان در مورد علی (ع) است؟

گفت: آری اِنّهُ الْمُلْک یا بُنَیّ: «ای پسر جان، این رسم پادشاهی است که خویش و بیگانه نمی‏شناسد!»

گفتم: انصار در این مورد چه گفتند؟

گفت: از علی (ع) یاد کردند (و حق را با علی دانستند) ابوبکر از سخن آنها هراسان شد و آنها را از چنین سخنانی نهی کرد.

از واژه‏های گفتار ابوبکر، از نقیب پرسیدم و او معنی آنها را برایم بیان کرد.(2)


1) شرح نهج‏البلاغه ابن ابی‏الحدید ط جدید ج 16 ص 215.

2) شرح آن واژه‏ها در مدرک قبل آمده است.