جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استدلال فاطمه درباره‏ی فدک

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شما خیال می‏کنید که ما هیچگونه ارثی از رسول خدا (ص) نداریم، آیا از احکام جاهلیت پیروی می‏کنید؟

اَفَحُکْمَ الْجاهِلِیّةِ یتبْغُون وَ مَنْ اَحْسَنْ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ.

: «آیا آنها حکم جاهلیت را (از تو) می‏خواهند، و چه کسی برای افراد با ایمان بهتر از خدا حکم می‏کند؟!» (مائده- 50)

آیا نمی‏فهمید، آیا تردید دارید که من دختر پیغمبر هستم؟ با اینکه چون آفتاب روشن است که من دختر پیامبرم، ای مسلمانان! آیا رواست که من از ارث خود محروم گردم؟

ای پسر ابوقحافه! آیا در قرآن مجید است که تو از پدرت ارث ببری، ولی به عقیده‏ی تو من نباید از پدرم ارث ببرم.

لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَریّاً: «کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی» (مریم- 27)

آیا عمداً کتاب خدا را ترک کرده، و احکام آسمانی را پشت سر انداختی؟ آنجا که خداوند می‏فرماید:

وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ: «و سلیمان از داود، ارث برد» (نحل- 16) و در داستان حضرت یحیی بن زکریا، از قول زکریّا می‏فرماید:

فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ.

«تو به قدرتت، جانشینی به من ببخش که وارث من و آل یعقوب باشد» (مریم- 5 و 6).

و نیز می‏فرماید:

وَ اوُلوا الْاَرحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ.

«و خویشاوندان، نسبت به یکدیگر (از دیگران) در احکامی که خدا مقرّر داشته

سزاوارترند». (انفال- 75)

و می‏فرماید:

یُوصِیکُمْ اللَّه فِی اَوْلادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْاُنْثَیَیْنِ.

«خداوند به شما درباره‏ی فرزندانتان سفارش می‏کند که (از میراث) برای پسر به اندازه‏ی سهم دو دختر باشد». (نساء- 12)

و می‏فرماید:

اِنْ تَرَکَ خَیْراً اَلْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْاَقْرَبِینَ بِالْمَعرُوفِ حَقّاً عَلَی الْمُتَّقینَ.

«اگر ثروتی از خود بجای گذاشت، وصیّت به پدر و مادر و نزدیکان به طور شایسته کند، این حقی است بر پرهیزکاران». (بقره- 180)

شما گمان می‏برید که از برای من حظّ و نصیبی (از ارث پدر) نیست و نباید از پدرم ارث ببرم، و قرابتی بین ما وجود ندارد.

آیا خداوند متعال در این آیات شریفه، همه‏ی مردم را بطور عموم در نظر گرفته است، و همه‏ی طبقات مشمول این آیات نیستند؟، و پدرم از عمومیّت این آیات، خارج است؟ آیا من و پدرم از افراد یک امّت و آئین نیستیم؟ آیا شما در تشخیص عموم و خصوص و دلالت آیات قرآن، از پدرم و پسر عمویم آگاهترید.

امروز چنین کنید، ولی فردای قیامت، خدای بزرگ بین ما و شما داوری می‏کند، در آن روز پیشوای ما پیامبر (ص) است، و در آن وعده‏گاه، اهل باطل در خسران عظیمی قرار گرفته‏اند ولی پشیمانی آنها هیچگونه سودی به حالشان نخواهد داشت.

وَلِکُلِّ نَبَاءٍ مُسْتَقَرٌّ: «هر خبری (که خداوند به شما داده، سرانجام) قرارگاهی دارد». (انعام- 67)

فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتِیهِ عَذابٌ یُخْزِیهِ وَ یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقِیمٌ.

«بزودی خواهید دانست، چه کسی عذاب خوارکننده به سراغش خواهد آمد و مجازات جاودان بر او وارد خواهد شد». (هود- 39)