جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دوستی برای خدا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

باید توجّه داشت، چنانکه در محل خود بحث و بررسی شده، دوستی مقرّبان درگاه خدا به فرزندان و نزدیکان و دوستان خود از انگیزه‏های نفسانی و هوسهای بشری، سرچشمه نمی‏گرفت، بلکه آنها از هرگونه هوسهای نفسانی بدور بودند، و محبّت و ارادت آنها خالص برای خدا بود، آنها جز خدا کسی را دوست ندداشتند، و دوستی آنها از غیر خدا از این رو بود که بازگشت این دوستی، به دوستی خدا بود، بر همین اساس، حضرت یعقوب (ع) یوسف را بیشتر از فرزندان دیگرش دوست می‏داشت، و از آنجا که فرزندان یعقوب از راز دوستی یعقوب به یوسف، ناآگاه و بی‏خبر بودند، آن حضرت را به گمراهی نسبت دادند و گفتند: ما نیرومندتریم، و ما سزاوارتریم که یعقوب (ع) ما را به دوستی بگیرد، زیرا ما برای انجام اموری که در دنیا می‏خواهد توانمندتر می‏باشیم.(1)

اما علاقه‏ی بسیار یعقوب به یوسف بخاطر امور مادّی نبود بلکه فقط برای آن بود که خدا یوسف را دوست دارد، و او را از میان برادران، برگزیده است، و روشن است که محبوب خدا محبوب پیامبرش خواهد بود.

مرحوم کُلَیْنی از محمد بن سنان نقل می‏کند که من نزد امام جواد (ع) بودم و

موضوع اختلافاتی را که در بین شیعیان پدیدار شده بود به آنحضرت عرض کردم، به من فرمود:

«ای محمد! خداوند همواره در یکتائی و بی‏همتائی خود یکتا و بی‏همتا بود، پس از آن محمد و علی و فاطمه (علیهم‏السّلام) را آفرید و آن سه نور پاک هزاران سال ماندند، سپس خداوند تمام موجودات را خلق فرمود، و آنان را گواه در آفرینش موجودات گردانید، و اطاعت ایشان را در میان تمام مخلوقات، جاری ساخت، و امور آن را به ایشان واگذار نمود، پس آنان (محمد، علی و فاطمه) حلال می‏کنند آنچه را که بخواهند، و حرام می‏کنند آنچه را که بخواهند، ولی آنها هرگز چیزی را نمی‏خواهند مگر اینکه خدا بخواهد «وَ لَنْ یَشائُوا اِلّا اَنْ یَشاءَ اللَّهُ» سپس امام جواد (ع) فرمود: ای محمّد! این عین دیانت است، هر کس تند برود و از آن جلو بیفتد، گمراه گردد، و هر کس کُندی کند و عقب بماند به هلاکت می‏رسد، و هر کس به همراه دین و هماهنگ با دین حرکت کند و همواره ملازم آن باشد به حق می‏رسد، ای محمد! این سخن را یاد بگیر و حفظ کن».

مؤلّف گوید: این حدیث شریف، بیانگر آن است که وجود مقدّس فاطمه (س) از افرادی است که خداوند امور همه‏ی اشیاء را به آنها واگذار کرده است، پس او آنچه را بخواهد حلال می‏کند و آنچه را بخواهد، حرام می‏نماید (با توجه به اینکه او همان خواسته‏ی خدا را می‏خواهد).


1) چنانکه این مطلب در آیه 8 سوره‏ی یوسف آمده است.