جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هشدار به تشنگان قدرت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سپس به قدرت‏طلبانی که برای رسیدن به حکومت، امّت اسلامی را اغفال کردند و به سکوت و انزوا کشاندند هشدار می‏دهد که:

فَدُونَکُمُوها فَاحْتَقِبُوها دَبِرَةَ الظّهْرِ «پس خلافت را بگیرید ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است»(1)

نَقِبَةَ الْخُفّ «و پای آن تاول کرده و سوراخ است».

باقِیَةَ الْعارِ «عار آن باقی است».

مَوْسُومَةً بَغَضَبِ اللّهِ «و نشان از غضب خدا دارد».

وَ شَنارِ الاَبَدِ «و ننگ ابدی».

مَوْصُولَةً بِنارِ اللّهِ الْمُوقَدَةِ الّتی تَطّلِعُ عَلَی الاَفْئِدَةِ «و هر که آن را بگیرد فردا به آتش فروزان خدا که بر قلب‏ها احاطه می‏یابد، خواهد رسید».

فَبِعَیْنِ اللّهِ ما تَفْعَلُونَ «آنچه می‏کنید در برابر چشم خداست».

وَ سَیَعْلَمُ الّذینَ ظَلَمُوا اَیّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ «به همین زودی آنان که ستم کردند خواهند دانست که به کدام بازگشتگاهی باز خواهند گشت».

وَ اَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ «و من دختر آنکس هستم که شما را از در پیش بودن عذاب دردناک خبر داد».

فَاعْمَلُوا اِنّا عامِلُونَ، وَانْتَظِرُوا اِنّا مُنْتَظِرُونَ «پس شما هر چه خواهید بکنید و ما هم کار خود را می‏کنیم و شما منتظر بمانید که ما هم منتظر خواهیم ماند».


1) گروه اندکی در سقیفه جمع شده بودنداکثر مسلمانان و بسیاری از اصحاب و یاران رسول خدا (ص) در سقیفه حضور نداشتند و تنها گروهی اندک توطئه حساب شده‏ای را سازمان دادند- تاریخ طبری ج 4 ص 447- امام علی (ع) خطاب به ابابکر فرمود:فَانِ کُنْتَ بالشّوری مَلَکْتَ أمُورَهُمْ++فَکَیْفَ بِها وَالْمُشیروُنَ غَیّبُ(اگر تو ادّعا می‏کنی که با رأی شوری مردم خلافت را به دست گرفتی، این چه شورائی است که طرف‏های مشورت و اکثر مردم مدینه غائب بودند؟) حکمت 190 نهج‏البلاغه- خصائص الأئمّة ص 85: شریف رضی متوفای 406 هجری- کتاب التعجب ص 13: کراجکی متوفای 449 هجری- کتاب السقیفة: جوهری متوفای 393 هجری- تاریخ طبری ج 6 ص 263: طبری ص 310 هجری- بحارالانوار ج 8 ص 177: مجلسی متوفای 1110 هجریهمه مورخان این اعتراف را ثبت کرده‏اند که بسیاری از یاران ابابکر و خود عُمر اعتراف کرده‏اند که خلافت ابابکر یک امر ناگهانی و حساب نشده بود و استدلال می‏کردند که «از پیدایش فتنه‏ها می‏ترسیدیم بناچار خلافت ابابکر را بدون معیارهای تعیین رهبری پذیرفته‏ایم»این واقعیّت آنقدر روشن بود و مورد اعتراض، که ابابکر نیز اعتراف به ناگهانی بودن خلافت خود کرده بود1. انساب الأشراف ج 5 ص 5902. مسند احمد ج 1 ص 553. التمهید ص 1964. المصنف ج 5 ص 4455. صحیح بخاری ج 8 ص 26 و 2106. السیرة النبویّة ج 4 ص 2267. النهایة ج 3 ص 4668. تاریخ طبری ج 3 ص 2059. کامل ابن أثیر ج 2 ص 32710. تاج العروس ج 1 ص 56811. لسان العرب ج 2 ص 37112. تاریخ الخلفاء ص 6713. شرح نهج‏البلاغه ج 2 ص 50. ابی‏الحدید14. الصواعق المحرقة ص 2115. طبقات ابن سعد ج 3 ص 34416. الفائق ج 3 ص 23017. سیره حلبی ج 3 ص 360 و 36318. تیسیر الوصول ج 2 ص 42 و 4419. ریاض النضرة ج 1 ص 16120. تاریخ ابن کثیر ج 5 ص 24621. الملل والنحل 1 ص 24با توجه به این رویداد تلخ و رسواست که امام علی (علیه‏السلام) در بحث و گفتگو با مخالفان فرمود لَمْ تَکُنَ بَیْعَتُکُمْ إیایَ فَلْتَةً (بیعت شما مردم با من بی‏مطالعه و ناگهانی نبوده است)«نهج‏البلاغه المعجم المفهرس خطبه 136/ 1»1. المعیار والموازنه ص 105. اسکافی متوفای 240 هجری2. نهج‏السعادة ج 1 ص 1973. کتاب إرشاد ص 1424. کتاب نهایة ج 3 ص 4675. شرح ابی‏الحدید ج 8 ص 316. مروج الذهب ج 3 ص 157. مجمع‏البحرین «مادّه نوی»8. اخبار الطوال ص 1419. بحارالانوار ج 32 ص 49.10. غررالحکم ج 5 ص 410.