جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ضرورت توجه به عامل مردمی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سیاستمدارانی که به زور و روش‏های شیطانی تکیه دارند.

و به قدرت‏های بزرگ وابسته‏اند.

و با حمایت و قدرت آنها در براندازی یا به دست گرفت حکومتی، قدرتی تلاش می‏کنند.

و یا در نظامیان کشوری نفوذ کرده با حرکت میلیتاریستی و زور سر نیزه می‏خواهند بر مردم حکومت کنند.

کاری به توده‏ها و عامل مردمی ندارند و اصولاً از آرمان و اهداف تکاملی انسان دوستانه‏ای برخوردار نمی‏باشند.

می‏خواهند حاکم باشند و توده‏ها را با زور و پول و تزویر، تسلیم اهداف شیطانی خود سازند.

نه به مردم و سرنوشت جامعه می‏اندیشند.

و نه کاری با مردم دارند.

و همواره با قدرت مردمی در ستیزند و آینده‏ای جز شکست و رسوائی نخواهند داشت.

امّا در نهضت‏های الهی، و قیام‏های رهائی‏بخش پیامبران خدا، مردم مورد توجه قرار دارند، و سرنوشت و سعادت مردم اساس بعثت سفراء الهی است.

از این رو راه انبیاء و مصلحان متعهّد جوامع بشری از راه سیاستمداران خود فروخته و فرصت‏طلب جداست.

انبیاء الهی و دیگر قیامگران توحیدی، در مردم زیستند و با مردم حرکت کردند و قبل از هرگونه فعالیّتی به بیداری و آگاهی مردم همّت نمودند و با تلاشهای فراوان و پیگیر، عامل مردمی را بازسازی نموده، به صحنه سیاسی نهضت‏ها کشاندند.

و آنگاه در تداوم حرکت توده‏ها با برخورداری از امدادهای الهی و قدرت مردمی و دیگر عوامل ضروری به پیروزی رسیدند و هرگونه تهاجمات دشمنان سوگند خورده را دفع نمودند.

حضرت موسی (ع) با مردم بود و در مردم زیست و با آگاه نمودن عامل مردمی، قیام علیه فرعون را سازمان داد و با دست مردم و امدادهای الهی، حکومت شیطانی فرعون را سرنگون و حکومت الهی را استقرار بخشید.

و آنگاه که همین مردم به رفاه‏زدگی و تن‏پروری و شهوت‏پرستی روی آوردند و از صحنه سیاسی کنار رفتند، دوباره سقوط کردند.

و دیگر انبیاء الهی نیز برای مردم مبعوث شدند و در مردم زندگی کردند و با دست مردم به اصلاح فرد و جامعه برخواستند.

رسول گرامی اسلام حدود 40 سال در میان مردم جاهلی زیست و وجدان‏های خفته جاهلی را آرام آرام بیدار کرد و گروه‏های مقاومت و دفاع از محرومین را از مردم به جان آمده، تشکیل داد(1) و در برابر جبّاران و گردنکشان ایستاد و قدرت مردمی را با آگاهی و ایمان به صحنه سیاسی آورد و اسلام و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

عامل مردمی به رسول خدا گرائید و به او ایمان آورد.

و همراه او در شِعب ابیطالب آن درّه سوزان و مخوف محاصره شد.

و شاهد گرسنگی‏ها و تشنگی‏ها و مرگ عزیزان گردید.

و در جنگ و دفاع، در عملیّات‏های گوناگون در 94 حمله شرکت کرد و دست از یاری رسول خدا تا آخرین لحظه‏های حیات برنداشت که ره‏آورد آن پیروزی انقلاب اسلامی و دفع خطرات و تهاجمات دشمن بود.

امّا روزی که همین مردم در آتش فتنه‏ها، راه گم کردند.

و غبار هوس‏ها چشمشان را تیره و تار نمود.

و دنیازدگی و قدرت‏طلبی، بلای اعتراف و تفرقه را به ارمغان آورد.

سکوت کردند و دست از یاری اهل‏بیت برداشتند که فاطمه (علیهاالسلام) فرمودند:

لَیْتَ شِعْری اِلی اَیّ سِنادٍ اِسْتَنَدُوا؟ «ای کاش می‏دانستم به چه پناهگاهی تکه زدند؟»

وَ عَلی اَیّ عِمادٍ اِعْتَمَدُوا؟ «و کدام ستون را پشتیبان خود برگزیدند؟»

وَ بِاَیّةِ عُروَةٍ تَمَسّکُوا… وَ بِئسَ لِلظّالِمِینَ بَدَلاً. «و به کدامین ریسمان چنگ زدند… و چه بد انتخابی برای ظالمین مطرح شد».

در تداوم خط انبیاء الهی و اسلام، در ارزیابی پیروزی نهضت‏ها و قیام‏های الهی تا عصرمان، شاهدیم که همه جا عامل مردمی نقش کارسازی داشته است و هرگاه قدرت لا یزال الهی در شکل قدرت توده‏های اجتماعی، به صحنه انقلاب کشانده شد پیروزی و سعادت به ارمغان آورد.


1) پیمان حَلْفُ الفُضُول.