جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطر بی‏تفاوتی عامل مردمی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

استعمارگران و دشمنان پیروزی و رهائی انسانها نیز به عظمت و ارزش عامل مردمی آشنا شده و فهمیدند تا مردم را متفرق و پراکنده نسازند، دلسرد و ناامید نکنند، یا تزلزل در ایمانشان وارد ننمایند، نمی‏توانند یک انقلاب پیروز را از پای درآورند.

از این رو، برای نابودی و مبارزه با نهضت‏ها، به فکر جدا کردن عامل مردمی از انقلاب شدند.

و با انواع شایعه‏ها.

دروغپردازی‏ها.

صحنه‏سازی‏ها.

احزاب سیاسی.

مشکلات نظامی، اقتصادی، سعی در ساکت کردن و بی‏تفاوت نمودن مردم نمودند، و همه تحلیل‏گران تاریخ دیدند که:

تا عامل مردمی از پیامبران فاصله گرفت پیروزی‏ها رخت بست.

و تا مردم در لحظه‏های حساس پس از پیامبر اسلام سکوت کردند و تسلیم توطئه‏ها گشتند، امّت اسلامی سیر ارتجاعی گرفت و آن همه از حوادث تلخ بر اهل‏بیت (ع) وارد آمد.

و تا در مبارزات مدرّس شهید و نهضت تنباکو و قیام آیةاللّه کاشانی، مردم به اختلاف و جدائی دامن زدند و کناره گرفتند، استبداد دوباره حاکم شد و انقلاب و رهبران انقلابی کنار زده شدند و استعمارگران با نفسی تازه حمله‏های کاری مجدّد را از سر گرفتند.

اگر عامل مردمی با امام علی (ع) بود و حادثه تعیین امامت را در 70 روز قبل در حماسه غدیر به یاد می‏آورد و آنگاه با همان روح شهادت‏طلبی و جهاد، از اسلام رسول خدا (ص) و امامان معصوم (ع) دفاع می‏نمود از حوادث ناگوار خبری نبود(1) که فاطمه زهرا (علیهاالسلام) از این بی‏تفاوتی نورس و سکوت مرگ‏آور می‏نالد و سرکوفت می‏زند که:

فَلَمّا اخْتارَ اللّهُ لِنَبِیّهِ (ص) دارَ اَنبِیائِه «تا آنکه خدا برای پیامبرش خانه انبیاء را برگزید».

وَ مَأوی اَصْفیائِه «و آرامگاه اصفیاء را».

ظَهَرَتْ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ «خار و خاشاک نفاق در شما ظاهر شد».

وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ «جامه دین کهنه شد».

وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوین «سر دسته گمراهان به سخن درآمد».

وَ نَبَغَ خامِلُ الأقَلّینَ «تهیدست گمنامان نابغه شد».

وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ «نازپروردگان بی‏عرضه کبکشان به خواندن آمد».

فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُم «در عرصه‏های خانه‏هایتان به قدم زدن درآمد».

وَ أطْلَعَ الشّیْطانُ رَأسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ «و شیطان سر خویش را از مخفی‏گاه خود بیرون آورد».

هاتِفاً بِکُمْ «ندایتان درداد».

فَاَلْفاکُم لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ «دید که پاسخگوی دعوت او هستید».

وَ لِلْغرّةِ فیهِ مُلاحِظینَ «و برای ملاحظه عزت فریبنده او آماده‏اید».

ثُمّ اسْتَنْهَضَکُم فَوَجَدَکُمْ خِفافاً «خواست که قیام نمائید و دید که شما راحت و سبک این کار را می‏کنید».

وَ اَحْمَشَکُم فَألْفاکُمْ غِضاباً «گرم و داغتان کرد و دید که آتشینید».

فَوَسَمْتُم غَیْرَ اِبِلِکُم «پس داغ و نشان زدید بر غیر شترتان».

وَ أوْرَدْتُم غَیْرَ شِرْبِکُم «و بر آبی که سهم شما نبود وارد شدید».

هذا وَالْعَهْدُ قَریبٌ «در حالی که از عهد و قرار چیزی نگذشته بود».

وَالْکَلْمُ رَحیبٌ «و موضع شکاف زخم هنوز خیلی وسیع بود».

وَالْجُرْحُ لَمّا یَنْدَمِلْ «دهن زخم هنوز به هم نیامده بود».

وَالرّسُولُ لَمّا یُقْبَرْ «و پیغمبر هنوز به قبر سپرده نشده بود».

اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ «برای عمل خود بهانه آوردید که از فتنه می‏ترسیدیم».

ألا: فِی الفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ اِنّ جَهَنّمَ لَمُحطیَةٌ بِالْکافِرینَ «ولی به راستی که در فتنه افتادید و راستی که جهنّم محیط بر کافران است».

فَهَیْهاتَ مِنْکُم! «خیلی دور بود این پیش افتادگی از شما».

وَ کَیْفَ بِکُمْ؟ «و چطور اینکار را کردید؟».

وَ أنّی تُؤفَکُونَ «به کجا روی می‏آورید».

در لحظه‏های آغازین وفات پیامبر (ص)، کودتاگران سقیفه، با پخش شایعات و شعارهای انحرافی، گروهی از مردم را به شک و تردید کشاندند(2)

بعضی را با وعده‏های دروغین بسیج کرده علیه اهل‏بیت (ع) شوراندند.

و برخی را به طغیان و تهاجم واداشتند.

و دسته‏ای را با برق شمشیرها مرعوب و منزوی نمودند.

و جمعی را اغفال و به انحراف کشاندند تا در ولایت اهل‏بیت (ع) تردید نمایند.

و سران تعدادی از قبائل را به بهانه تقسیم پُست‏های حکومتی تطمیع

نمودند.

و مقاومت کنندگان را ترور کردند، به خاک و خون کشیدند.

و به خانه علی (ع) یورش آوردند(3) و با رعب و اضطراب و ترس، مردم را به سکوت و انزوا کشاندند.

در نتیجه شمشیرهای برهه غلاف شد، و بازوهای تنومند شجاعان سست گردید و فریادهای حق‏طلبانه خاموش شد.

و کار بدانجا کشید که، آتش زدن درب خانه علی (ع) را و اهانت به اهل‏بیت عصمت و طهارت را و کتک خوردن تنها مدافع ولایت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) را از پشت بام‏ها، از روزنه درب منازل، فقط نظاره‏گر بودند، و از روی عجز و زبونی اشک می‏ریختند.

دیگر فریادی برنخواست.

دستی به طرف شمشیرها نرفت.

بُغضی نترکید.

و صدای «لبیک یا علی (ع)» و «لبیک یا فاطمه (علیهاالسلام)» در هیچ کجای مدینه بلند نشد.

و آه جانسوزی بجز آه سوزان فاطمه (علیهاالسلام) کس نشنید.

پس اسب خلافت در زیر پای کودتاگران رام شد و لباس خلافت، وارونه و مضحک بر اندام غاصبان حکومت پوشانده شد.

اینجاست که حضرت زهرا خطاب به کودتاگران مغرور می‏فرماید:

فَدُونَکُمُوها فَاحْتَقِبُوها دَبِرَةَ الظّهْرِ «پس خلافت را بگیرید ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است».

نَقِبَةَ الْخُفِّ «و پای آن تناول کرده و سوراخ است».

باقِیَةَ الْعارِ «عار آن باقی است».

مُوْسُومَةً بِغَضَبِ اللّهِ «و نشان از غضب خدا دارد».

وَ شَنارِ الاَبَدِ «و ننگ ابدی».

مَوْصُولَةً بِنارِ اللّهِ الْمُوقَدَةِ الّتی تَطّلِعُ عَلَی الاَفْئِدَةِ «و هر که آن را بگیرد فردا به آتش فروزان خدا که بر قلب‏ها احاطه می‏یابد، خواهد رسید».

فَبِعَیْنِ اللّهِ ما تَفْعَلُونَ «آنچه می‏کنید در برابر چشم خداست».

وَ سَیَعْلَمُ الّذینَ ظَلَمُوا اَیّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ «به همین زودی آنانکه ستم کردند خواهند دانست که به کدام بازگشتگاهی باز خواهند گشت».

وَ اَنَا اِبْنَةُ نَذیرٍ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ «و من دختر آنکس هستم که شما را از در پیش بودن عذاب دردناک خبر داد».

فَاعْمَلُوا اِنّا عامِلُونَ، وَانْتَظِرُوا اِنّا مُنْتَظِرُونَ «پس شما هر چه خواهید بکنید و ما هم کار خود را می‏کنیم شما منتظر بمانید که ما هم منتظر خواهیم ماند»(4)


1) بی‏تفاوتی و عذرتراشی‏هاامام علی (ع) و فاطمه زهرا (علیهاالسلام) برای اتمام حجّت و تداوم مبارزه منفی بر ضدّ کودتاگران، اصحاب رسول خدا (ص) و یاران مدّعی را فراخواندند، به یاری طلبیدند، دعوت به مبارزه کردند امّا فایده‏ای نداشت و با عُذرتراشی‏های بیهوده از مسئولیت الهی سر باز زدندمانند:1. بعضی گفتند، چه باید کرد ابابکر زودتر از شما آغاز کرد، ما هم با او بیعت کردیم، دیگر نمی‏شود کاری از پیش برد- اعلام النساء ج 3 ص 1204- احقاق الحق ج 10 ص 295- الامامة والسیاسة ج 1 ص 12: ابن قتیبة متوفای 276 هجری- احتجاج طبرسی ج 1 ص 147: طبرسی متوفای 588 هجری- خصال ج 1 ص 173: شیخ مفید متوفای 413 هجری2. شب‏ها به خانه‏های مهاجر و انصار رفتند، آنها را فراخواندند، و پاسخ مثبت ندادند- الامامة والسیاسة ص 12 و 20: ابن قتیبة متوفای 276 هجری- اعیان الشیعة ج 1 ص 310: علامه امینی3. برخی دیگر گفتند. از ظهور فتنه‏ها ترسیدیم و فوراً برای برقراری نظم با ابابکر بیعت کردیم- مروج‏الذهب ج 2 ص 301: مسعودی متوفای 346 هجری4. و گروهی گفتند. اگر علی (ع) هم زودتر می‏آمد با او بیعت می‏کردیم، حضرت زهرا (علیهاالسلام) فرمودندعلی (ع) در کنار جسد پیامبر، مشغول مراسم تدفین بود، آیا می‏توانست پیامبر را ترک کند؟- الامامة والسیاسة ص 12: ابن قتیبة متوفای 276 هجری- بیت‏الاحزان ص 92. شیخ عباس قمّی- کفایة الأثر ص 193:امام علی (ع) فرمودند: أفَکُنْتُ أدَعُ رَسُولَ‏اللّهَ (ص) فی بَیْتِهِ؟ لَمْ أدْفُنَهُ وَ أخْرُجُ أنازِعُ النّاسَ سُلْطانَهُ؟(آیا می‏توانستم جنازه رسول خدا (ص) را در خانه‏اش رها کنم و مراسم تدفین را نادیده گرفته به میان مردم بروم و در حکومت و خلافت به منازعه پردازم؟)- رجوع کنید به مدارک بالاحضرت زهرا (علیهاالسلام) در برابر عُذر تراشی‏های رسوا فرمودوَ هَلْ تَرَکَ أبی یَوْمَ غَدِیرِ خُمّ لِأحَدٍ عُذْراً؟(آیا پدرم پیامبر اسلام (ص) پس از حماسه غدیر که علی (ع) را به امامت منصوب فرمود برای کسی عذری باقی گذاشته است؟)- خصال ج 1 ص 173: شیخ مفید متوفای 413 هجریو مردم مدینه پس از آنکه کودتاگران حکومت را گرفتند و آب‏ها از آسیاب فروریخت به عنوان عذرخواهی به یگانه یادگار پیامبر (ص) گفتند:«ما غافل‏گیر شدیم، ابابکر پیشدستی کرد اگر علی (ع) بما تذکر می‏داد به او روی می‏آوریم»حضرت زهرا (علیهاالسلام) در یک افشاگری ضروری فرموداِلَیْکُم عَنّی فَلا عُذْرَ بَعْدَ تَعْذِیرکُمْ وَ لا أمْرَ بَعْدَ تَقْصِیرکُمْ«به دنبال کارتان بروید، دیگر پس از اینگونه عذرتراشی‏های دروغین عذری پذیرفته نمی‏شود و پس از این کوتاهی و بی‏تفاوتی امری وجود نخواهد داشت»- احتجاج طبرسی ج 1 ص 147- 149: متوفای 588 هجری.

2) تحریک مردمابابکر برای تحریک کردن مردم گفت.«فدک پس از رسول خدا (ص) مال عموم مردم است»تا فاطمه (علیهاالسلام) را در برابر مردم قرار داده که نه تنها کسی بر مظلومیّت فاطمه (علیهاالسلام) اعتراض نکند بلکه علیه او بشورند و برای منافع مادّی، تصمیم ابابکر را بپذیرند- فتوح البلدان ص 44: بلاذری متوفای 279 هجری.

3) ابابکر فرمان هجوم به خانه حضرت زهرا (علیهاالسلام) را صادر کرد(به عمر گفت با جماعتی به خانه فاطمه (علیهاالسلام) بروید تا همگان برای بیعت بیایند، اگر علی (ع) سرباز زد با او بجنگ)1. عقدالفرید ج 2 ص 250: ابن عبدربّه متوفای 328 هجری2. تاریخ ابی‏الفداء ج 1 ص 156:3. اعلام النساء ج 3 ص 207- اسناد و مدارک هجوم به خانه حضرت زهرا (علیهاالسلام) و آتش زدن آن به شرح زیر می‏باشد1. عقدالفرید ج 2 ص 176 و ج 4 ص 268: ابن عبدربه2. الغدیر ج 7 ص 77: علامه امینی3. تاریخ ابی‏الفداء ج 1 ص 1564. اعلام النساء ج 3 ص 7 و 12: عمر رضا کحّالة5. مروج الذهب ج 1 ص 415: مسعودی متوفای 346 هجری6. الامامة والسیاسة ج 1 ص 18: دینوری متوفای 282 هجری7. کتاب سُلَیْم بن قیس ص 89 و 249: متوفای 90 هجری8. تاریخ طبری ج 2 ص 619. و. ج 3 ص 202: طبری متوفای 310 هجری9. شرح نهج‏البلاغه ج 2 ص 130: ابن ابی‏الحدید و ج 6 ص 4810. تلخیص الشافعی ص 415: خواجه طوسی متوفای 460 هجری11. کتاب شافی ص 240: سید مرتضی متوفای 436 هجری12. کتاب طرائف ص 64:13. اثبات الوصیّة ص 100/ 262: مسعودی متوفای 346 هجری14. بحارالانوار ج 43 ص 197. مرحوم مجلسی متوفای 1110 هجری15. تاریخ طبری ج 3 ص 198: طبری متوفای 310 هجری16. تاریخ طبری ج 2 ص 443:17. بحارالانوار ج 28 ص 204 و 338: مرحوم مجلسی18. شرح نهج‏البلاغه ج 1 ص 134: ابن ابی‏الحدید متوفای 656 هجری19. ارشاد القلوب: دیلمی متوفای 771 هجری20. عقدالفرید ج 5 ص 12: ابن عبدربّه متوفای 328 هجری21. بلاغات النّساء ج 4 ص 14: ابن ابی‏طاهر مروزی متوفای 280 هجری22. انساب الأشراف ج 1 ص 586 و ج 3 ص 282: بلاذری متوفای 279 هجری23. بیت‏الاحزان ص 97: شیخ عباس قمّی24. ریاحین الشریعة ج 1 ص 281:25. روضة المناظر: محمّد بن شحنة26. وافی بالوفیات: صلاح‏الدین صفدی27. تاریخ دمشق: ابن عساکر متوفای 571 هجری28. جمع الجوامع: سیوطی متوفای 911 هجری29. کتاب غُرر: ابن جَبیر30. ازالة الخفا: دهلوی31. الاستیعاب: ابن عبدالبر متوفای 338 هجری32. الأموال: ابوعبیدة متوفای 2225 هجری33. مرآة الزمان: سبط بن الجوزی متوفای 654 هجری34. حبیب السیر: غیاث‏الدّین شافعی35. تجارب الأمم: ابن مسکویه متوفای 421 هجری36. خصال ص 171: شیخ صدوق متوفای 380 هجری37. تاریخ کامل ابن اثیر ج 2 ص 237: ابن اثیر متوفای 606 هجری38. میزان الاعتدال ج 2 ص 215: ذهبی متوفای 748 هجری39. کنزالعمال ج 5 ص 381: متقی هندی40. الملل والنحل ج 1 ص 57: شهرستانی41. دلائل الامامة ص 45: طبری متوفای 400 هجری42. کتاب عبدالله بن سبا ج 1 ص 10843. تاریخ ابن شحنة ص 164.

4) تاریخ طبری ج 1 ص 233. و کفایة الخصام ص 508.