دانشمند مذکور صاحب کتاب «اَلْمُقْنِعُ فِی الْاِمامَةِ» پس از گفتاری میگوید: سیرهنویسان از اَبُوالْاَسْوَد دُئَلی نقل میکنند که گفت: مردی برای من نقل کرد که «اُمّاَیْمَنْ» (بانوی بسیار محترم در محضر رسول خدا و زهرای اطهر) گفت: در همان شبی که روز قبلش با ابوبکر بیعت کردند، از هاتفی اشعاری شنیدم، ولی شخص آن هاتف را ندیدم، آن اشعار چنین است:
لَقَدْ ضَعْضَعَ الْاِسْلامَ فِقْدانُ اَحْمَدٍ++
وَ اَبْکِی عَلَیْهِ فِیکُمُ کُلَّ مُسْلِمٍ
وَ اَحْزَنَهُ خُزْناً تَمالَوْا صُحْبَةَ++
الْغُواةِ عَلَی الْهُدی الرَّضِیِّ الْمُکَرَّمٍ
وَصِیُّ رَسُولِاللَّهِ اَوَّلُ مُسِلمٍ++
وَاَعْلَمُ مَنْ صَلّی وَ زَکّی بِدِرْهَمٍ
اَخِی الْمُصْطَفی دُونَ الَّذِینَ تَأمَّرُوا++
عَلَیْهِ وَ اِنْ بَزُّوهُ فَضْل التَّقَدُّمِ
: «تحقیقاً رحلت پیامبر (ص) موجب پریشانی و تزلزل اسلام گردید، و همهی مسلمین را به گریه درآورد، پریشانی تا آنجا که بسیاری (مثل افراد گیج) به همراهی و همکاری با گمراهان متمایل شدند و آنها را بر مرد هدایتکننده و پسندیده و بلندمقام و گرامی، ترجیح دادند، آن مرد، علی (ع) است که وصّی رسول خدا (ص) و نخستین مسلمان و آگاهترین مردم، آنکه نماز خواند و (در نماز) زکات داد، برادر مصطفی محمّد (ص) میباشد، نه آنانکه با زور میخواهند بر حضرت علی (ع) رهبری کنند، و گرچه برتری تقدّم او را ربودند».
تا اینجا مطالبی از نثر و شعر نقل شد که هر اندیشمند خردمندی اگر به این مطالب توجّه کند به خوبی درک میکند که مردم، بعد از رحلت رسول خدا (ص) چگونه با علی (ع) رفتار نمودند، و درمییابد که همانگونه رفتار نمودند که بنیاسرائیل در غیاب موسی (ع) با هارون، برادر موسی (ع) رفتار کردند، که جریان برخورد مردم با علی (ع) عیناً مانند جریان برخورد بنیاسرائیل با هارون (ع) است.
و در این باره، «محمد بن نصر بن بسّام» چقدر زیبا سروده، آنجا که میگوید:
اِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَزَلْ مِحْنَة++
لِرابِحِ الدِّینِ وَ مَغْبُونِ
اَنْزَلَهُ مِنْ نَفْسِهِ الْمُصْطَفی++
مَنْزِلَةٍ لَمْ تَکُ بِالدُّونِ
صَیَّرَهُ هارُونَ فِی قَوْمِهِ++
لِعاجِلِ الدُّنْیا وَ لِلدِّینِ
فَارْجِعْ اِلَی الْاَعْرافِ حَتّی تَری++
ما فَعَلَ الْقَوْمُ بِهارُونِ
: «علی (ع) به خاطر نفع دین، همواره در رنج و زحمت میزیست، ولی خود مغبون بود (و از نااهلان به او آسیب میرسید) پیامبر (ص) او را همچون جان خود معرّفی میکرد، و او را در مقامی بس عظیم قرار داد که چنین مقام برای دیگران نبود، او را همانند هارون (برادر موسی) در میان قومش قرار داد، هم برای دنیای آنها و هم برای دین آنها (او را منصوب کرد).
به سوره اعراف مراجعه کن، تا بنگری بنیاسرائیل با هارون چه کردند، تا دریابی که قوم بعد از رسول خدا (ص) با حضرت علی (ع) چه کردند، و با این مقایسه، مطلب را دریاب.